METAFORE VIZUALE

Alexandru Ermurache.
Expoziție personală, grafică digitală

Facultatea Arte Plastice și Design vine cu sincere felicitări pentru profesorul Alexandru Ermurache care la 24 decembrie împlinește frumoasa vârstă de 50 de ani! Pe lângă aceasta aniversare multstimatul nostru coleg în 2022 împlinește și 20 de ani de activitate fructuoasă în cadrul facultății. Manifestându-se ca un cadru didactic dedicat profesiei, Alexandru a format mai multe generații de artiști plastici și profesori care activează în țară și peste hotare. Suntem onorați și bucuroși că avem așa profesionist în rândul cadrelor didactice din facultate, dorindu-i mulți ani prodigioși în continuare, sănătate și realizări profesionale! Cu ocazia acestei aniversări Alexandru Ermurache a lansat expoziția „Metafore vizuale” în cadrul Centrului Expozițional „Constantin Brâncuși” UAP din Chișinău, care ne surprinde printr-o lume aparte de expresii plastice și conotații vizuale în limbajul plastic digital realizat de Alexandru. În acest sens autorul vine cu un mesaj prin care ne dezvăluie esență viziunilor artistice, relatate în cadrul acestei expoziții.
______
Facultatea Arte Plastice și Design a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău
vă invită la Centrul Expozițional „Constantin Brâncuși” UAP
unde se desfășoară Expoziția personală METAFORE  VIZUALE a artistului Alexandru Ermurache, grafician, lector universitar.
În această expoziție modernă de artă digitală artistul expune pe simezele expoziției 87 de lucrări realizate pe parcursul anilor de activitate.
Expoziția va putea fi urmărită în perioada 15 decembrie 2022 până la 1 ianuarie 2023.
______
Centrul Expozițional „Constantin Brâncuși” UAP
Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 3.
Program pentru vizitatori:
Marți – Duminică, 9:00 – 18:00

„Condiția existenței și realizării acestei expoziții care o aduc în fața publicului este că am îndrăznit să experimentez cu mijloacele de expresie și instrumente diverse și puțin mai diferit decât mijloacele tradiționale artistice.

Între Vis și Realitate expun prin intermediul acestor lucrări lumina spirituală, frământările mele interioare aplicând tehnologiile moderne digitale.

Cel mai important instrument al unui artist este creierul, mintea, acest instrument trebuie îngrijit, cizelat, adaptat culturii și valorilor umane. Omul percepe lumea, comunică și se exprimă cu ajutorul unui mecanism precum este gândirea asociativă. Astfel el învață treptat perceperea lumii, comunicarea, transmiterea mesajului, reflecții și emoții.

Oamenii își dezvoltă pe parcursul vieții condiția de comunicare umană prin intermediul gândirii asociative. Atunci când noi deschidem ochii prima dată în viață și vedem un cerc, cu ce ar putea fi asociat?! Cu sânul mamei, apoi cu soarele, poate cu o minge, și pe parcursul dezvoltării umane aceste forme capătă asocieri tot mai ample și limbajul comunicativ la propriu și la figurat devine tot mai complex și astfel omul capătă o experiență de a comunica mai ușor, mai flexibil, de a face schimb de mesaje și imaginea în acest sens are un rol deosebit. Dacă am exclude gândirea asociativă, comunicarea ar întâmpina dificultăți în ceea ce privește transmiterea gândurilor altor oameni.

Expresivitatea și recepționarea fiecărui individ depinde de foarte mulți factori, spațiul socio‑cultural, etnia, locul în care se naște, limba de comunicare, situația economică a țării, etc. Unii din acești factori pot fi considerați bariere pentru formarea artistului și ele trebuie depășite pe parcursul vieții. Unii factori pot servi criterii de percepere și manifestare culturală.

Pentru gradul de valorificare a operei artistice sînt două laturi: valoarea care o conferă operei artistul și valoarea care o recepționează spectatorul, consumatorul.

În procesul creației sale artistul caută transmiterea unor mesaje, expresivitate, armonia elementelor, exprimare individuală, revoltare etc. cizelând diverse mecanisme de expresie artistică.

Pe de altă parte valorificarea operei depinde și de spectatorul care recepționează creația, de nivelul cultural format individual.

În artele vizuale pentru a comunica și a obține o impresie sau o imagine este nevoie de o gândire asociativă cizelată. Sînt două momente esențiale pentru dezvoltarea gândirii artistice, perceperea lumii în arta figurativă și gândirea abstractă în crearea operelor abstracte și figurative.

În arta figurativă artistul are de parcurs o cale de cercetare specifică care presupune perceperea subiectelor într-un spațiu concret. Aici el analizează proporții, perspectiva, forma obiectelor concrete, anatomia, formarea umbrei și luminii, perceperea tonurilor și a culorilor, proiectarea în spațiu bidimensional și tridimensional etc.

Pe de altă parte gândirea abstractă care operează cu imagini creative prin intermediul unui limbaj specific artelor vizuale. Acest limbaj înseamnă înțelegerea cum se operează cu punctul, linia, pata, ritmul, dinamica, echilibru, estetica, armonizarea culorilor, structurarea elementelor, operarea cu spațiul, raportul compozițional între elemente etc.

În dansul liniilor și a formelor realizate în tablourile expuse spectatorul poate descoperi asocieri în dependență de bagajul asociativ propriu. Cineva poate descoperi o pasăre, un pom, o floare, altcineva poate descoperi un portret sau alte asocieri.

Deși la prima vedere Criteriile de apreciere și valorificare sînt subiective, totuși ele determină un spațiu cultural în care lumea comunică și se delectează cu artele frumoase. Acest spațiu artistic ridică nivelul de gândire și percepere a lumii, ridică recepționarea și transmiterea mesajelor abstracte structurate, dezvoltă intuiția și oferă noi experiențe.

Orice om de la naștere are simțul armoniei dar aceste simțuri trebuie dezvoltate pentru a percepe pe deplin spațiul în arta frumosului.

În contextul artistic al dezvoltării mele vin anii de Liceu în domeniul artei apoi urmez Academia de Arte, acumulând o experiență destul de vastă în domeniul graficii și picturii. În continuare mă angajez ca lector la Facultatea de Arte Plastice și Design a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, și practic nu am făcut pauză să mă ocup cu alte lucruri decât cu o dezvoltare a viziunii despre lume și a factorului spiritual‑uman în context universal. Astfel experiența acumulată pe parcursul vieții în domeniul artelor o deschid ca pe o lumină împărtășită tinerei generații.

Deși lucrez în diverse tehnici artistice precum acuarelă, gravură, pastel, ulei etc. totuși accentul major în creația mea îl pun pe Grafică digitală, deoarece în perspectivă oferă un teren imens de a experimenta în artele vizuale și media. Calculatorul este perceput de mine ca un instrument ce oferă posibilități extinse de manevrare. Actualmente în domeniul artelor digitale sunt dezvoltate o serie de soft-uri și instrumente care oferă improvizarea tehnicilor tradiționale și în acest context experiența artistului din planul fizic familiar poate fi transpusă într-un plan virtual. Pe de altă parte apar soft-uri care propun un instrumentariu absolut original care nu are nimic analogic cu tehnicile, materialele și instrumentele tradiționale, spre exemplu fractalii, extruziunile de ton și culori pe straturi, metodele de suprapunere a culorilor, metode de mascare, operații boolean etc. Și deși uneori calculatorul pare a fi accesibil și manevrabil, totuși este un instrument puțin mai sofisticat decât o pensulă. Tehnologiile digitale se dezvoltă vertiginos și oferă un spectru foarte larg de aplicare. Se dezvoltă instrumente noi și direcții de aplicare în Realitatea Imersivă, Realitatea Virtuală, Realitatea Augmentată.

Relația artistului cu calculatorul devin tot mai complexe datorită inteligenței artificiale, și în acest context artistul va comunica în alte formule de gândire cu totul deosebite de toate experiențele anterioare.

Totuși unui artist care tinde să se manifeste pe tărâmul artelor vizuale nu-i este suficient să cunoască o serie de instrumente sau soft-uri, trebuie să deții un bagaj filozofic, să formezi o viziune paralel cu un limbaj plastic, mânuind cu dibăcie forma, linia, pata, ritmul, compoziția, armonizarea culorilor, perspectiva etc. deci este lung drumul până la devenire și realizare artistică. Un artist e bine să fie îndrăzneț să experimenteze cu diverse forme de expresie, cu diverse materiale și instrumente, fie pensule, creioane, tuș peniță sau instrumente digitale mai moderne precum calculatorul, tableta și chiar telefonul mobil. Instrumentele depind de energetică și ambițiile artistului, cât de mult timp poate să‑și permită să dedice pentru a-și forma viziunea și a crea proiecte artistice.

Energia, efortul și timpul dedicat pe parcursul anilor s-au fructificat în tablourile expuse pe simezele acestei expoziții personale jubiliare „Metafore vizuale” organizată la Centrul Expozițional „Constantin  Brâncuși” UAP din Chișinău.

Mă bucur că reușesc să pun în lumină potențialul graficii digitale la propriu și la figurat, și vă invit să savurați din lumina acestor lucrări în care mi-am depus inima și sufletul!”